Z jakich powodów warto jeść kaszę jaglaną

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że kasza jaglana w zupełności wzmacnia system odpornościowy organizmu. Na ogół kiedy ludzie dowiadują się, że kasza jaglana ma stosunkowo wysoką wartość kaloryczną, chcą z niej zrezygnować w obawie o swoją sylwetkę. Jest to duży błąd, ponieważ spożywając ją z umiarkowaniem, z pewnością nie nabawimy się nadwagi, a może ona nam pomóc w procesie redukcji zbędnej tkanki tłuszczowej.

Działanie przeciw chorobom

Pierwszym powodem, dla którego warto sięgnąć po kaszę jaglaną, są jej właściwości przeciwwirusowe, które wzmacniają system odpornościowy organizmu. Z tego względu warto jest ją serwować dzieciom w wieku przedszkolnym i szkolnym, w szczególności tym, które bardzo często zapadają na infekcje. Ciepłe posiłki z kaszą jaglaną na śniadanie to doskonałe wsparcie dla naszego układu odpornościowego w walce z atakującymi nas drobnoustrojami.

Jakie są inne zalety kaszy jaglanej?

Warto wskazać w pierwszej kolejności, że kasza jaglana wzmacnia zęby i kości. Dzięki dość dużej zawartości związków wapnia i krzemionki jest idealna dla osób narażonych na osteoporozę, zwłaszcza kobiet po 50. roku życia. Jest ona jednocześnie niemal obowiązkowa w diecie dzieci i młodzieży w okresie ich dynamicznego wzrostu. Warto także podkreślić, że jest ona cennym źródłem żelaza. Jedząc kaszę jaglaną z dodatkiem pokarmów bogatych w witaminę C, można uzupełnić niedobór żelaza w organizmie, który dotyka większość dzieci i dorosłych.

Kasza jako wartościowy element naszej codziennej diety

Na pewno kasza jaglana jest lekkostrawna, bezglutenowa i pożywna. Warto sięgać po nią, zwłaszcza w czasie choroby i rekonwalescencji, ponieważ jest to jedzenie pożywne i lekkostrawne. Doskonale sprawdza się w dolegliwościach związanych z trawieniem i grypą żołądkową. Może być spożywana nawet przez osoby, które nie tolerują glutenu. Kasza ta może być także smacznym dodatkiem do naszej diety. Można ją stosować w sałatkach warzywnych, zupach, daniach mięsnych i deserach, a także można ją podawać z owocami.

Kasza jaglana. Jakie są jej główne zalety

Kasza to zmielone lub całe ziarna, które zostały umyte i częściowo pozbawione okrywy nasiennej owoców. Jednym z surowców do jej produkcji jest ziarno prosa (najstarszego zboża uprawianego przez człowieka), z którego wytwarza się bardzo smaczną kaszę jaglaną, która ma piękny żółty kolor.

Jaka jest wartość odżywcza kaszy jaglanej?

Głównym składnikiem prosa są węglowodany, które stanowią 100 g na 71,6 g produktu. Tym samym kasza jaglana ma niską zawartość błonnika i jest lekkostrawna. Ma niską zawartość tłuszczu, ale wysoką wartość odżywczą. Białko z prosa jest jednocześnie bogate w cenne aminokwasy, takie jak metionina, leucyna, czyli izoleucyna. Kasza ta zawiera następujące minerały:

– fosfor,

– żelazo,

– cynk,

– miedź,

– mangan,

– witaminę B1.

Stanowi ona też ważne źródło białka, węglowodanów, magnezu i witaminy B2. Zawiera również substancje, które mają pozytywny wpływ na stan skóry, włosów i paznokci.

Kto i dlaczego powinien spożywać kaszę jaglaną?

Proso jest uważane za jedno z najzdrowszych zbóż, a przez to kasza jaglana jest zalecana dla osób z zaburzeniami trawienia. Jest doskonałym składnikiem diety ułatwiającym trawienie. Lecytyna zawarta w niej może obniżać poziom cholesterolu we krwi oraz wpływać na pamięć i koncentrację. Ponadto, badania wykazały, że spożywanie kaszy jaglanej obniża poziom insuliny i glukozy we krwi. Proso jest środkiem moczopędnym i wspomaga pracę żołądka. Hamuje rozwój bakterii w jamie ustnej i odświeża oddech. Kasza jaglana powinna być również spożywana przez osoby cierpiące na niestrawność, biegunkę i wymioty albo przez diabetyków.

kasza jaglana (szybka wysyłka Twoich zakupów tylko na bee.pl) w procesie odchudzania

Ważne jest, aby w trakcie odchudzania spożywać węglowodany złożone. Spowalniają one trawienie i stabilizują poziom glukozy we krwi. Spożycie kaszy jaglanej nie powoduje nagłego “skoku” energii, a następnie nagłego spadku poziomu glukozy we krwi. Kasza jaglana jest jednym z głównych źródeł węglowodanów złożonych i dlatego można ją jeść bez obaw o przybranie dodatkowych kilogramów.

Niezwykłe właściwości kaszy jaglanej

Kasza jaglana, choć nieco zapomniana, jest znana w polskiej kuchni od dawna. Warto wprowadzić ją do swojej diety. Nadaje się do słonych potraw, ale można też przyrządzić z niej deser. Jest wszechstronna i dobrze jest nauczyć się korzystać z niej w swojej kuchni.

Właściwości odżywcze kaszy jaglanej

Kasza jaglana zawiera w sobie wiele cennych składników takich jak:

– kwas foliowy;

– błonnik;

– witaminy B2 i B6;

– żelazo;

– cynk;

– magnez.

Ze względu na brak glutenu kasza jaglana jest świetnym rozwiązaniem dla osób z celiakią. Zawarte w niej białko i węglowodany są łatwo przyswajalne, więc kasza ta może być spożywana przed treningiem. Da uczucie sytości oraz energię do aktywności fizycznej. Jakie jeszcze właściwości prozdrowotne zawiera kasza jaglana, czyli produkt wysokiej jakości w niskiej cenie! ?

Kasza jaglana – wpływ na zdrowie

Jedną z korzyści spożywania kaszy jaglanej jest jej wpływ na układ trawienny. Gastrolodzy polecają włączenie jej do diety 3 razy w tygodniu. Poprawia przemianę materii i jest lekkostrawna. Jest dobrym rozwiązaniem po tzw. grypie żołądkowej, ponieważ pomoże szybciej dojść do siebie. Osoby po 50 roku życia narażone na osteoporozę też powinny włączyć kaszę jaglaną do swojej diety. Zawarty w niej wapń i związki krzemionkowe wzmacniają kości i zapobiegają ich złamaniu. Te właściwości przydadzą się także młodzieży w okresie intensywnego wzrostu.

Kasza jaglana działa też przeciwwirusowo. Wspomaga leczenie przeziębienia i grypy.

Zastosowanie kaszy jaglanej

Dobrze ugotowana kasza jaglana nie ma w sobie charakterystycznej goryczki. Można ją dodać jako składnik wegańskich kotletów. Innym pomysłem jest wykorzystanie jej do upieczenia warzywnego pasztetu. W tradycyjnym obiedzie może zastąpić ziemniaki. Jest też świetnym sposobem na ciepłe śniadanie. Można przyrządzić ją na słodko na mleku i dodać do niej ulubione owoce. W ten sposób zyskuje się pełnowartościowy, zdrowy posiłek. Ugotowana kasza jaglana może być przechowywana w lodówce 2-3 dni.

Kasza jaglana powinna być kupowana ze sprawdzonego źródła, aby miała maksimum swoich wartości odżywczych. Warto korzystać z jej zdrowotnych właściwości i wprowadzić ją na stałe do swojego jadłospisu.